söndag 29 mars 2009

Tolfte inlägget / Nattvakt på plats

Hur mycket jag än får lysa med en oversized maglite, hur mycket jag än kan sitta och pilla på väktarradion eller spela snake på 3310an jag hämtar innan varje pass är det ju inte utan att det lätt uppstår en "om jag hade blivit mördad här hade ingen upptäckt något förr än nästa nattvakt ska jobba"-känsla. Hade jag haft en böjning åt knarkhållet, vilket jag aldrig haft (vem vet vilka äventyr man missat), hade jag lätt kunnat sitta och äta heroinkokainknarkcrystalmethvadmannuharförknarkofchoice hela nätterna, ingen hade märkt det. Och visst, jag fyller en funktion, jag tittar efter bovar och tänder lampor, men det är inte så mycket att hänga i granen när andra arbetar som läkare, piloter och dödgrävare. Men om 5-6 år är jag utbildad psykolog med tillhörande skägg. Då blir det bättre.

Finns det inte lagar som säger att man i alla fall ska ha värme i sin vaktkoja? Den slutade fungera i oktober och ingen har pillat rätt den sedan dess. Jag sitter med t-shirt, tjocktröja och fleecegrej just nu. Skandal. Jag kan ta att det dom kallar toalett mest ser ut som ett hål i väggen, att det inte finns vatten och att stolen är oergonomins okrönte kung. Men att jobba i kyla utan värme är bara tortyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar