torsdag 2 april 2009

Tjugonde inlägget / Lös konflikten, lös konflikten

Efter att min huvudvärk packat väskorna och flugit söderöver utvecklades gårddagen till en riktigt bra dag. Umgänge, konsumtion och motion. I exakt den ordningen.

Idag ska jag köpa fingerdockor, fika, plugga och sticka på en fest med folk från skolan. Jag dricker inte just nu, eller inte så mycket så det lär bli intressant. Jag har gått ifrån att festa riktigt mycket och vara känd som han som alltid har lust att dra ut till killen som dricker precis lagom till, just nu, han som inte dricker men är med ändå. Killen som ingen riktigt står ut med men det är ju upp till honom själv.

Om fingerdockorna. Det ska egentligen vara handdockor, det är viktigt men fingerdockor kan fungera också. Varför? Jo, min pappas fru arbetar med barn med traumatiska minnen och upplevelser i bagaget som nyligen har invandrat till Sverige. För att ta fram de upplevelser de bär djupt inom sig som de förtränger eller är för jobbiga att prata om rakt ut använder dom tydligen handdockor. Med handdockornas hjälp kan de lösa konflikter och klara upp jobbiga situationer genom att låta handdockorna ta rollen som dom själva och vad det nu är de behöver ha ut. För ett par månader sen låg dessa dockor framme på köksbordet i deras hus och idén är genialisk, genom att använda dessa i sitt eget liv kan konflikter i vardagen lösas. det enda minuset är att jag kommer bli känd som killen som leker med dockor. Men det kan jag ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar